Work-life balance vagyis a munka és magánélet egyensúlya

Work-life balance vagyis a munka és magánélet egyensúlya

A munka és magánélet egyensúlya divatos téma. Elhangzik állásinterjúkon, coaching ajánlatokban szerepel. Megfogalmazzuk magunknak és megfogalmaztatjuk ügyfeleinkkel a jelentőségét. De mit is jelent ez pontosan?

Miközben egy sikeres karrier nagyon fontos része az emberek életének, ugyanannyira fontos megtalálni az egyensúlyt a magánélet és a munka között.

Nemcsak az egészséged miatt van jelentősége hanem segít abban is, hogy a legtöbbet hozd ki magadból mindkét területen.

Pár tanács, hogyan is érd el ezt az egyensúlyt.

Mi is az a munka és magánélet közti egyensúly?

Leegyszerüsítve azt jelenti, hogy mennyi időt töltesz el a munkáddal és mennyit az életed más aspektusaival legyen szó gyereknevelésről, hobbikról, kikapcsolódásról vagy bármi másról ami nem munkával kapcsolatos.

Ha megtudsz tartani egy egészséges egyensúlyt akkor egy boldogabb állapotot tudsz elérni és jobban érzed majd magad a bőrödben is.

Ez az egyensúly a munka és magánélet között életkortól és körülményektől függően változó persze. Hiszen máshogy tudja ezt megteremteni vagy igényli egy egyedülálló pályakezdő, egy gyermekeit egyedül nevelő szülő vagy egy nős, családos cégvezető férfi. 

Miért van szükség munka és magánélet közti egyensúlyra?

Ennek az egyensúlynak a hiánya előbb-utóbb komoly következményekkel járhat, érzelmileg és fizikálisan vagyis egészségileg is hatással lehet rád egy idő után. Sok esetben vezethet magánéleti problémákhoz és kevésbé leszel eredményes a munkádban is.

Pár ok amiért fontos odafigyelned ennek az egyensúlynak a megteremtésére.

Hogy elkerüld a kiégést:

Ha csakis a munkádnak élsz és nem szánsz időt magadra, nem töltődsz és nem töltesz minőségi időt a barátaiddal és szeretteiddel ez kiégéshez vezet.. Nem is lehet egy ponton túl megfelelő szintet hozni a munkádban ha nem élsz és életedet csakis a munka tölti ki. Könnyen vezethet kiégéshez mert még a legimádottabb munka amit szenvedéllyel csinálsz is okozhat csömört, ha minden percedt azzal töltöd. Arról nem is beszélve, hogy ha így folytatod majd azon kapod magad, hogy a barátaid már nem is keresik a társaságodat hiszen sosincs időd rájuk.

Hogy csökkentsd a stresszt:

Az egyik legnagyobb stresszforrás az életünkben a statisztikák szerint a munkahelyünk. Ha nincs meg a fent említett egyensúly és nem távolodsz el néha a munkától még több stresszt generálsz magadnak. Ha nem töltődsz magánéleti programokkal nem fogod tudni levezetni a stresszt. A betegségek legfőbb okozoja pedig bizonyítottan a stressz!

Hogy elérd a magánéleti és munkahelyi céljaidat:

Míg sokan azt vallják, hogy minél többet dolgozol annál sikeresebb leszel, ez nem feltétlenül van így. Mi úgy gondoljuk, hogy a minőség és az eredményesség a fontos és nem az, hogy mennyi időt töltesz el a munkahelyeden. Sok munkáltató várja el a túlórát és nem szereti ha valaki pont munkaidő végén azonnal feláll és hazamegy. Viszont sok munkáltató úgy gondolja, hogy ha 8 óra nem volt elég ahhoz, hogy a napi munkádat elvégezd akkor valamit nem csinálsz jól. Ha állandóan túlórázol és nem tudsz kikapcsolni, esetleg még a hétvégét is munkával töltöd a munkád minősége garantáltan romlani fog.

Hogyan tudod elérni a munka és magánélet közti egyensúlyt?

Első lépésként gondold át mik az elvárások jelenleg a munkahelyeden illetve a magánéletedben. Ha ez megvan akkor már könnyebb lesz szabályokat meghoznod magadnak az egyensúly elérése érdekében.

Hogyan kezdj hozzá:

Teremts reális határokat a munkád és a nem munkával kapcsolatos teendők/dolgok között.

Ha hajlamos vagy a gyakori túlórára akkor beszéld meg magaddal,hogy napi 8 óra a határ és a többi megvár holnap. Esetleg ha hajlamos vagy a céges telefonodon még hétvégén is nézegetni a bejövő emaileket, zárd el egy dobozba vagy kérd meg a párodat, hogy dugja el valahova. Így esélyed sem lesz, hogy kísértésbe ess.

Legyen prioritási listád. 

Mindig csakis a legfontosabb ügyeket intézd el aznap és a kevésbé sürgőseket hagyd egy olyan napra, mondjuk péntekre amikor nincs annyi bejövő email vagy telefon így tudsz velük foglalkozni. De ez a lista legyen meg a magánéletedre vonatkozó ügyekre és eseményekre is!

Hagyj magadnak egy kis szünetet, szabadidőt.

Legalább egyszer egy nap relaxálj és kapcsolj ki picit. Legyen ez egy közös vacsora vagy ebéd a pároddal,családdal vagy barátokkal munka után esetleg egy új Netflix sorozat, ami érdekesnek tűnik, egy joga óra vagy egy jó könyv olvasása.

Tanulj meg nemet mondani.

Könnyen túlzásba eshetsz és túlvállalhatod magadat ha minden feladatra ami szembejön veled igent mondasz. Sok kollegád beleértve a főnöködet egy idő után ezt természetesnek is veszi majd és kihasználhatják. Hidd el nem kell mindenre igent mondanod csakis azokra a dolgokra amik tényleg beleférnek a napodba. Állj ki magadért is mondj nemet.

Miért támogatná ezt a főnököm?

Hidd el nem csak te profitálsz abból ha erre az egyensúlyra odafigyelsz. A munkáltató számára is fontos egy kiegyensúlyozott és nem kiégett munkatárs.

Egy boldog kolléga sokkal produktívabb munkaerőt jelent a cég számára.

Ha valaki túlhajtja magát és lebetegszik az költséget jelent a cégnek.

Egy olyan munkahely ahol a munka és magánélet közti egyensúlyra odafigyelnek vonzó a munkavállalók számára így sokkal eredményesebbek lesznek a munkájukban. Illetve ezek a cégek bevonzzák a legjobb kvalitású munkaerőt is.

cropped logoicon

További bejegyzések