Azt mondom: Úristen! Behívtak állásinterjúra!

Most figyelj! Itt van minden, amit tudni akartál az állásinterjúkról ráadásul a TE szemszögedből!


Misztérium, vagy csak egy beszélgetés?
Cikáznak a kérdések a fejedben: Mire kell odafigyelnem? Mit néznek a HR-esek? Mit és hogyan kérdezzek? Kérdezhetek egyáltalán? Mi lesz, ha megkérdezik, hogy mennyit akarok keresni? Szimpatikus leszek vajon? Mit vegyek fel? Milyen a legimponálóbb köszönési forma? Odatalálok egyáltalán? Mikorra is kell mennem? Vagy csak Teamsen lesz?

Interjú előtt

Mi is történik valójában egy állásinterjún?
•Kérdezünk és Te válaszolsz.
•Te kérdezel és mi válaszolunk.
Igazából eléggé egyszerűnek hangzik. A cél, hogy minden jelenlévő fél a maga természetességében ismerje meg a másikat, mert utána akár évekig is együtt fognak dolgozni. Nagyon fontos, hogy nem KELL együtt dolgozni, hanem egy olyan kapcsolat alapjait lehet letenni az interjún, ami egy gyümölcsöző jó munkakapcsolat alapja. Ezért elképesztően fontos, hogy NE JÁTSZUNK SZEREPET!
Alaposan átgondolandó, hogy az eddigi működéseink és hitrendszereink megteremtették-e ezt nekünk. Ha igen, akkor ezt kell folytatnunk. Ha pedig nem és még vegyült egy jó adag
megfelelési kényszerrel, akkor ezen ideje változtatni!

Néhány tipp:
– Lélegezz!
– Mosolyogj, legyél kedves!
– Tudatosítsd magadban, hogy ők is emberek!
– Ha valóban viccesek, vedd a poénokat.
– Tartsd a szemkontaktust!  
– Tudatosan lazíts testtartásodon!  
– Tedd fel a kérdéseidet!  
– Maradj nyugodt és figyelj arra, amit mondanak! Jegyzetelj, ha akarsz.
– Fogd fel úgy, hogy ez egy kellemes beszélgetés!

Amit a HR-sek figyelnek

  • Pontosság – Akár személyes, akár Teamses interjúról van szó, ez az egyik legfontosabb, hogy időben ott legyünk.
  • Összhang: öltözék, első benyomás – mennyire vagyunk hitelesek
  • Marketing – mennyire akarjuk csupán fényezni magunkat, és mi a valódi tartalom? Ez szakmailag és emberileg is igaz.
  • Stressz tünetek – izzadás, kényszeres mozgások, matatások, stb.
  • Valóság és amit elmondunk (nonverbális jelek) – Egy gyakorlott interjúztató szintén néhány kérdéssel megtudja, hogy hitelesek vagyunk-e vagy sem.
  • Lelkesedés, motiváltság – ennek erőltetése azonban az első pillanatban kiütközik.
  • Őszinteség – Ezért NE hazudjunk soha!


Mit kérdezzünk?

Ez egyszerű szintén: Ami nekünk fontos és amit tudni akarunk!
Íme néhány gondolatébresztő kérdés:

  • Mi a konkrét feladat?
  • Kikkel fogok együtt dolgozni?
  • Mennyit kell utazni?
  • Milyen módon történik a kapcsolattartás?
  • Mi a konkrét előrelépés/fizetés?
  • Miért van szükség arra, hogy új embert vegyenek fel?
  • Mik lesznek a konkrét következő lépések? Hogy fognak kiértesíteni

…és az a fránya bérkérdés….

Amikor állásinterjún vagyunk, a szokásos interjúkérdések hangzanak el: milyen végzettséggel rendelkezik, milyen tapasztalatai vannak és mik voltak a munkahelyváltások okai.. Ezekre a legtöbb ember minden különösebb probléma nélkül hol kevesebb, hol több izgalommal a torkában válaszolni tud.
Ugyanilyen tipikus kérdés a bérkérdés is: Milyen javadalmazásra gondolt? Mennyi fizetésért tudná ezt a munkát szívvel lélekkel végezni?
Na erre a kérdésre a legtöbb ember – még a tapasztalt interjúzók is már felszisszennek, halkabban, darabosabban kezdenek el beszélni, kicsit kuszának is tűnik, amit próbálnak mondani. Ruhaigazítás, kis mozgás a széken, nyakkendő-lazítás, néha néhány gyöngyözés a homlokon.
Nem is gondolnánk mennyire tipikus tünetek ezek.
Pedig az asztal másik végén csak egy számot szeretnénk hallani. Semmi mellébeszélés, kiegészítés, hümmögés. Csak egy számot. Ha lehet bruttót, de ha nettó, az sem baj, a lényeg, hogy közöLjük, hogy melyiket szeretnénk. Volt már olyan interjúm, ahol ugyanarra a pozícióra az egyik jelölt nettóban, a másik bruttóban adta meg ugyanazt a számot bérigényeként.
Nem könnyű belőni az ideális összeget. Sok minden befolyásolja:
-mekkora céghez pályázunk – általában minél nagyobb egy cég, annál jobban fizet
-jelenlegi munkabérünk
-kiadásaink
– a háztartás többi jövedelme
-az új állással kapcsolatos motivációnk: néha ugyanannyiért is váltanánk csak egy kicsit kevesebbet vagy mást kelljen dolgoznunk. Igen, fontos tudnunk, hogy valójában mennyi az az órabér, amiért dolgozunk. Ha napi 12-14 ürát dolgozunk, akkor már nem is tűnik olyan soknak az amúgy jó fizetésünk. A legtöbbször a magasabb fizetés miatt váltunk.


Ha ez még nem lenne elég, mi ott az asztal másik oldalán elég sok következtetést le kívánunk vonni abból, hogy milyen összeget mond a jelölt:
-ha túl alacsony, akkor nem becsüli magát eléggé…
-ha túl magas, akkor meg túlértékeli magát…
Ráadásul a jelölt jó esetben csak a feladatokat ismeri, a cégnél használatos bérrendszert nem. Tehát tényleg nem egyszerű, ráadásul ez az egyik kulcsmomentum, sok múlik rajta… Elképzelhető még egy csavar a történetben: például amikor a feladat és/vagy a cég annyira vonzó, hogy hajlandóak vagyunk lentebb adni a bérigényünkből. Velem fordult már elő ilyen, de nem bántam meg, mert olyan ismerteket, tudást és ismeretségeket szereztem ott, amit máshol nem leltem volna meg.


Mit tehetünk mégis?

1.Fontos az otthoni felkészülés, a kalkuláció: bevétel, havi kiadások, ebből tudjuk, hogy valóban mennyi az a jövedelem minimum, aminek havi szinten minimum be kell folynia.
2. Nézzük végig, hogy eddig mennyi fizetésünk volt és mikor motivált minket a váltásban a pénz.
3. Nézzük meg, hogy jelenleg hány órát dolgozunk és ténylegesen mennyi az órabérünk.
4. Ha megvan az összeg, akkor már csak a kérdés elhangzásakor ki kell mondanunk!
5. A legfontosabb: MINDIG TEDD HOZZÁ, HOGY A BÉR BRUTTÓ VAGY NETTÓ!

Mi legyen az interjú után?

Nagyon fontos, hogy sokat elárul, hogy az egész interjú alatt hogyan érezzük magunkat!
Itt is érdemes néhány kérdést feltennünk magunknak annak érdekben, hogy MI IS A LEGJOBB DÖNTÉST HOZZUK MEG!
– Miért ezt a céget válasszam?
– Hogyan fogadták azt, hogy „van életem” (hobbi, sport, szabadidő, stb.)? Hogyan reagáltak? Ez tetszett nekem?
– Tudnék-e minden nap azzal az emberrel dolgozni, aki interjúztatott?
– Hogyan reagált rám a cég, illetve arra, amit elmondtam?
– A cég értékei hogy viszonyulnak az enyémekhez?
– Milyen érzéseket keltett bennem a cég, annak atmoszférája?
– Minden kérdésemre megkaptam a választ?
– Mihez kezdek akkor, ha nem azt kapom, amit ígérnek?
– Mit kezdek magammal, ha visszautasítanak?
– Hogyan megyek tovább keddről szerdára?


Mivel alapszabály, hogy a MUNKÁNK AZÉRT (IS) VAN, HOGY JÓ LEGYEN, ezért, ha odafigyelünk a fentiekre, akkor nagyobb valószínűséggel találjuk meg a nekünk való állást!

Legyünk mindnyájan tudatos munkavállalók!

Csenteri-Dénes Ildikó
HR Business Partner & Coach

Jelentkezzen
ingyenes
konzultációra!​

Jelentkezés

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

További bejegyzések